Køkkenet
I køkkenet handler det først og fremmest om måltidet. Børnene får noget at spise og drikke, og det at dele maden giver både ro og fællesskab. For mange børn er det dagens højdepunkt – de spørger ofte, hvad vi skal have, og glæder sig til det. Stemningen løfter sig, når de sidder sammen, og samtalerne flyder lettere over maden.
Vi tænker over, hvad vi serverer i løbet af ugen. Der er genkendelige rammer – f.eks. en dag med grønt, en dag med kød og kagefredag – men vi forsøger også at udfordre børnene lidt, så de ikke kun får det, de kender hjemmefra. Maden skal være noget, de har lyst til at spise, men må også gerne åbne deres horisont.
Køkkenet er ikke kun et sted, man spiser – det er også et socialt rum. Børnene kan tage spil frem og hygge sig i sofaen, og det hele bliver et naturligt mødested. Fællesskabet vokser, når man sidder og spiser sammen. Det kan være svært for nogle børn at sætte sig ved siden af nogen, de ikke kender, men de voksne hjælper og går selv foran ved at sætte sig og være en del af bordet. Her opstår mange af de gode samtaler.
Børnene kan også være med til at hjælpe i køkkenet. De hjælper med at servere eller gøre klar – helt frivilligt. Nogle gør det for hyggens skyld, andre fordi de godt kan lide at give noget til andre. Det giver dem en rolle, hvor de både knytter bånd til den voksne i køkkenet og får kontakt med andre børn. Vi sørger for, at alle der hjælper, har noget at lave – og at de skiftes, så det er retfærdigt og meningsfuldt.
Vi lægger vægt på, at måltidet skal være hyggeligt og roligt. Det er her børnene lærer hensyn, respekt og at rydde op efter sig selv. De lærer, hvordan man begår sig omkring et fælles måltid – noget, der på sigt gør det lettere for dem at navigere i andre fællesskaber. Fællesrummet er derfor mobilfrit rum.
Vi arbejder med dannelse og god skik. Mange børn ved måske ikke helt, hvordan man skal opføre sig i starten, men hen ad vejen lærer de det – både gennem de voksne og ved at se, hvordan andre gør. Vi har fokus på hygiejne, og børnene oplever, at det betyder noget.
Endelig handler det om selvstændighed. Ikke alle børn har erfaring med madlavning, borddækning og servering hjemmefra. Derfor giver vi dem mulighed for at være en del af hele processen – og lærer dem, at de godt kan selv. Det giver dem noget at stå på – både i klubben og videre frem.