Furesøgård Mobil Politik
Mobilpolitikken er blevet til på baggrund af grundig debat i personalegruppen, samt inspiration og hjælp fra forskerne Ayse Kosar Larsen (Center for Ungdomsstudier) og Emil Ludvigsen (Center for Digital Pædagogik), samt Anne Mette Thorhauge (Medierådet for Børn & Unge)
Mobilpolitikken revideres løbende af personalegruppen.
Skærm-regler
- Vi ønsker nærvær i aktiviteter, og derfor lægger deltagere mobilen væk – undtagen når den benyttes pædagogisk. (Fx PokemonGo Tur, EVO-TAG, og lign.)
- Vi har mobilfrie zoner for at skabe plads til fællesskaber uden skærm.
- Måltider dyrkes sammen – uden mobil.
- Vi forbeholder os altid retten til at bede børn lægge deres mobil væk.
- klasser skal opleve hele Furesøgård – og har derfor begrænset computertid i det hvide hus frem til sommerferien.
Pædagogisk indsats
- Vi går i dialog med forældre til børn med udfordrende skærmbrug. Vi forventningsafstemmer og støtter familien.
- Vi er nysgerrige på børns mobilbrug, og går fordomsfrit og undersøgende til børns digitale liv.
- I aktiviteter understøtter vi fællesskabet, når vi hjælper børnene til at lægge mobilen væk, hvis ikke den bidrager til aktiviteten.
- Vi hjælper børnene til god mobilbrug i det offentlige rum.
(fx Ingen høj lyd, hensyntagen til andre mennesker, osv.)
Anbefalinger og støtte til forældre
Vi anbefaler at forældre orienterer sig på: (Klik Links)
Skærmtid kan være en mulighed hvis man ønsker at understøtte barnets mulighed for at deltage i de fællesskaber vi tilbyder. Klasse-regler for skærmtid kan hjælpe kammerater til at vælge hinanden.
Skærmtid på iPhone kan indstilles således: www.youtube.com/watch?v=pDwOeoc6LAw
Skærmtid på Android gøres som her: support.google.com/families/answer/7103340?hl=da
Vores overvejelser
Vi har i personalegruppen haft mange drøftelser om mobilbrug, fordi vi oplever nogle tydelige udfordringer. Flere børn har svært ved at være til stede i aktiviteter, der ikke foregår bag en skærm. Det kan være svært at finde ro, svært at fordybe sig – og nogle mister hurtigt interessen, fordi mobilen lokker med hurtigere belønning.
Vi ser også børn, der tager mobilen frem midt i en aktivitet, f.eks. mens de laver mad, og det digitale fylder mere end det fællesskab, de står i lige nu. Nogle børn trækker sig, hvis noget bliver svært, og søger i stedet ind i de digitale fællesskaber, hvor det er nemmere og mere forudsigeligt.
Digitale fællesskaber kan fylde rigtig meget – f.eks. Snapchat-streaks eller lign. medier hvor det implicit kræves man ofte er på. For mange børn er det ikke bare et socialt medie/spil-fællesskab, men noget der opleves som et tegn på venskab – og noget, man skal holde fast i hver dag. Det kan være svært som voksen at forstå, men for børnene er det alvor. Det skaber et pres og trækker fokus væk fra samværet her og nu.
Derudover ser vi, at tonen i digitale samtaler nemt bliver hårdere, end når børn taler ansigt til ansigt. Man kan nemt skrive noget, man ikke ville sige – og det kan skabe konflikter, som også smitter af i klubben.
Derfor har vi lavet en mobilpolitik, som bygger på faglige drøftelser og rådgivning fra eksperter. Den handler ikke om forbud, men om at skabe ro og tid til fordybelse, balance mellem den digitale og den virtuelle verden, og plads til fællesskab.
Der er klare rammer for mobilbrug i klubben. Når vi laver noget sammen, og mobilen ikke bidrager til aktiviteten, forventer vi, at den lægges væk. Det gælder især i kreative værksteder, ved lege og i samvær, hvor nærvær er vigtigt. Under måltider er mobilbrug ikke tilladt – her prioriterer vi fællesskabet og det at være sammen uden forstyrrelser.
Vi har udpegede områder i klubben som mobilfrie zoner. Det giver børnene mulighed for at være til stede i ro og fordybelse, uden skærme hele tiden er tilgængelige. Hvis en mobil forstyrrer eller tager fokus fra det, der foregår, forbeholder vi os retten til at bede barnet om at lægge den væk – det gælder uanset aktivitet.
For børn i 3. klasse har vi valgt at begrænse adgangen til computere i starten af klubforløbet. Det gælder frem til sommerferien, så børnene får mulighed for at lære hele klubben at kende og afprøve forskellige aktiviteter, før skærmene får for meget plads. Vi oplever dog at mange af de større børn fra 7. kl. og op, begynder at oparbejde en bedre skærmkultur, og det bliver mere anset at vælge fællesskabet i ungdomsklubben til, snarere end at sidde og spille mobil.
Vi møder børnene i øjenhøjde og spørger ind til, hvad de laver på deres telefoner. Vi forsøger at skabe en kultur, hvor mobilen ikke behøver være en konstant forlængelse af hånden – men noget, man bruger med omtanke. Og vi hjælper dem med at forstå, hvad det betyder at bruge den hensynsfuldt i et fælles rum.
Vi tager kontakt til forældre, når vi oplever, at et barns mobilbrug skaber problemer – og vi indgår gerne i konkrete aftaler, så barnet bliver støttet både hjemme og i klubben. Vi hører også meget gerne fra forældre, der har et ønske om fokus på deres barns mobilbrug, og vi hjælper og støtter gerne forældres beslutninger.
Børn glæder sig til at bruge deres mobiler i klubben – særligt når de kommer fra SFO’er, hvor det ikke er tilladt. Det forstår vi. Men vi vil også gerne vise dem, at klubben kan noget andet. At der er noget værdifuldt i at være til stede, at deltage og mærke fællesskabet. Og det kræver, at skærmen ikke hele tiden står i vejen. Derfor anbefaler vi i høj grad skærmtidsregulering.
På Furesøgård er mobilpolitikken ikke et sæt regler for reglernes skyld – men et pædagogisk redskab til at give børnene mulighed for at være i ro, indgå i fællesskaber og lære at bruge deres telefon på en måde, der ikke skubber de andre væk.