Stuehuset

I stuehuset har vi flere forskellige værksteder: systue, maleværksted, smykkeværksted, beautyhjørne og et allround krea-rum. Aktiviteterne tager udgangspunkt i børnenes idéer og drømme – og så bygger vi ovenpå. Vi starter med det enkle og hjælper børnene med at udvikle sig. Man skal f.eks. lige lære at sy eller strikke noget simpelt, inden man går i gang med noget stort.

Vi arbejder meget med inspiration. Børnene kan gå på opdagelse i rummet, se hvad andre laver, og få idéer til deres eget projekt. Vi følger ofte årstiderne og arbejder med temaer som påske, jul og fastelavn. Nogle børn går op i skabeloner og laver ting præcist – andre vil helst finde på deres eget og arbejde frit. Vi giver plads til begge dele.

Vi laver også fællesværker, hvor mange børn bidrager med hver deres lille del. Det kan være store billeder, guirlander eller installationer, som hænger i huset. Det giver både en følelse af fællesskab og noget at være stolt af – særligt når man kan pege og sige: “Det har jeg lavet.”

Stuehuset er også et sted, man bare kan være. Vi serverer te, og man må gerne komme ind og sidde lidt uden at skulle i gang med det samme. Det giver ro og plads til, at børnene kan mærke efter, og vi kan invitere dem med, når de er klar. Det handler om at føle sig som en del af huset – også selvom man ikke lige har en plan.

Vi arbejder bevidst med at bringe børn sammen, som ikke kender hinanden. Når man sidder ved samme bord og klipper, maler eller tegner, opstår samtalerne ofte helt naturligt. Det gør det nemmere at danne relationer, også for dem der ellers kan have lidt svært ved det sociale. Der er plads til de stille børn, og det er en vigtig del af kulturen, at vi passer på hinanden og giver plads til forskellighed.

Vi lægger vægt på, at børn skal have lov til at være børn så længe som muligt. Der skal være rum til leg, fordybelse og fantasi – og det hjælper det lille, trygge hus med. Særligt for nye børn er stuehuset et godt sted at starte.

Vi ønsker, at børnene oplever fordybelse, vedholdenhed og følelsen af, at alt kan lade sig gøre. Vi har en “det må vi da kunne”-tilgang, og vi hjælper børnene i mål – uanset niveau. Det kan være, at man lige skal have en lille udfordring, der passer til hvor man er, eller et skub for at få gjort noget færdigt. Vi arbejder med at give børnene succesoplevelser – også selvom det ikke nødvendigvis er det flotteste produkt, der er vigtigst. Det er processen og oplevelsen, der tæller.

Og så skal der være hygge. Vi hilser på børnene, skaber en god stemning og sørger for, at stuehuset altid føles som et rart sted at være.